'aanhaken op bestaande track' vanuit gekozen positie

beste Helpers (ontwikkelaars?),

Omdat ik niet goed wist waar ik op dit forum moest zijn voor m’n vraag, ben nieuw op dit forum, in barre nood dus nu bij jullie terecht gekomen.
Misschien dus niet helemaal correct. Maar op zich misschien ook niet zo vreemd want de laatste maand heb ik echt van alles elders geprobeerd om een antwoord te vinden op mijn vraag.
Ik gebruik de laatste Osmand, en heb een Android Galaxy 10s Lite, om er mee de weg te vinden met m’n fiets, mbv GPS.
Ben bezig een fietsvakantie voor te bereiden in Midden Europa en wil dan gebruik maken van GPS-tracks.
Oefen nu, in Nederland, mbv de LF-routes (oude en nieuw).

De vraag
Problemen met ‘aanhaken aan’, bijvoorbeeld aan de nieuwe LF Maaslandroute (proef), m.b.v. de app Osmand, vanuit een gekozen locatie.
NB ‘aanhaken’ wil zeggen:
niet ernaast of vlakbij(de track) – b.v. met route maken ‘van A naar B’, of op het begin/eindepunt belanden, maar ‘in’/‘op’ de geactiveerde track zelf belanden, op de door mij gekozen plaats.
Dus, onderweg, de gekozen track volgend, terugkerend van een camping opnieuw ‘aanhaken’ aan m’n voorheen gevolgde track.

  • Kom dan vaak na openen van de geactiveerde track, ‘verkeersbordje rechtsaf’, verschillend
    terecht:
    VAN huis (positie) NAAR (gekozen) bestemming:
  • Osmand verbindt me op de snelste manier met het begin/eindpunt van de
    track, soms genuanceerd (wegen volgend), soms met alleen een rechte lijn.
  • Osmand vraagt bij Bestemming - toont daar naam van de route en daaronder de
    segmenten, om een keuze: verbinden met welk segment (nummer) van de route?
    Weet op de kaart niet waar deze segmenten zich bevinden.
  • Soms kom ik bij de keuze, weet niet hoe ik er gekomen ben:
    ‘Navigeer vanaf mijn positie naar de … ‘, daaronder, ‘punt van de track om te
    navigeren’ en daaronder de keuze:
    ‘Track starten of dichtstbijzijnde punt (is grijs)’ [wat is zou willen], en er gebeurt
    verder niks? Zie hieronder.

Kunnen jullie me helpen dit op te lossen!

vr gr theo van Hove
[edit moderator: telefoonnummer weggehaald]

Disclaimer, ik gebruik OsmAnd nooit op deze manier, ik doe alles met ‘plan route’, gpx tracks en zonder actieve navigatie.

Maar als je:

  • de gpx track zichtbaar op de kaart hebt
  • je lekker op je camping staat
  • bij navigatie meteen op de ‘zichtbare track’ klikt
    dan krijg je vanzelf een mooi aanhaakpunt.

Als de voorgestelde route net niet bevalt, klik op de kaart en voeg een tussenpunt voor de navigatie toe.

Als al die “navigatie intelligentie” je helemaal niet bevalt → gebruik ‘plan route’, en volg dan dat track!

Veel fiets plezier, en iets minder planningstress toe gewenst! :wink:

beste Kin,

Dank in de eerste plaats voor je afsluitende ondersteunende woorden.

Jammer genoeg heeft ook jou raad me niet geholpen; wil (Osmand) meteen weten naar welk segment hij moet gaan;
één van de mogelijkheden in mijn bericht.

Ik weet niet hoe het komt maar krijg het niet voor elkaar.
Ook al de ‘helpers’ waarmee ik gecommuniceerd heb brachten me niet verder.
Er blijkt ook weinig animo voor ‘het probleem’ te bestaan.

De strekking, van ‘echte’ fietsers, is veelal dat ze het lijntje op de kaart volgen; geen actieve navigatie, zoals jij ook schrijft, gebruiken.
Dus ook geen ‘aanhaken’. Veelal om de accuduur te verlengen denk ik?

Ga er mee stoppen want ben er nu lang genoeg mee bezig geweest.

Overigens, Osmand kan het wel, ‘aanhaken’, maar waarom schiet het dan steeds verschillende kanten op?
Is het programma te complex, niet voldoende uitontwikkeld of
doe ik iets niet goed?

In ieder geval nogmaals bedankt; je was de enige.

theododius

Probeer eens OSMAND Tips & Tricks, ik vermoed dat je daar meer OsmAnd experts vindt.

Het lijntje volgen betekent dat het scherm aanstaat. Dan spaar je de accu juist niet. Accusparen, dan moet je steminstructies gebruiken in een oortje, dan kan het scherm uitblijven.

Bij Instellingen, profiel …, Mavigatie-instellingen, Routeparameters kan je Route opnieuw berekenen aanzetten. Daaronder staat ergens “Slim opnieuw bereken van routes”. Als je die aanzet berekent hij (als je een gpx als navigatiedoel kiest), de route naar het begin van de gpx, en daarna via de gpx.
Is dat ongeveer wat je bedoelt?

Bij het wandelen van een langestand pad gebruik ik altijd 2 methodes:

  • Navigatie via wegen naar het begin punt (later vanuit het eindpunt naar de overnachtingsplek). Ik maak waypoints van het begin en eindpunt als voorbereiding. Meestal gebruik ik hiervoor maps.me omdat ik die app eenvoudiger vind.

  • Tijdens het wandelen volg ik het lijntje op het scherm (op een garmin in mijn geval). Hierbij wil ik geen piepjes of instructies horen.

Waarschijnlijk kan dit beide ook met osmand, maar ik zou als voorbereiding dan 2 waypoints maken voor het begin en het eindpunt (en de camping) waar je de track wilt volgen. Die waypoints gebruik je dan om te navigeren, de track om de route te volgen.

Wij hadden een garmin gekocht voor op de fiets, werd op elk tochtje gebruikt. Die zijn we later ook voor wandelen gaan gebruiken, moest je m wel ff leren om niet te wachten met starten tot je minstens 10 intuur ging. Toen heb ik OsmAnd op mijn mobieltje gezet, moest je wel een hele dikke powerbank meenemen om een dag te kunnen wandelen. Mijn vrouw liep nog met de garmin, maar ze gebruikte hem steeds minder want OsmAnd gaf veel meer info. Toen heb ik de stemnavigatie aangezet, had ik ineens geen powerbank meer nodig en met OsmAnd in 1 oor, het andere oor én mijn handen vrij, ideaal.

Daarna vergat mijn vrouw de garmin een keer, en toen nog een keer, mar ze vond hem nog steeds erg nodig. Toen heb ik haar geleerd hoe ze zelf een track op dat ding kon zetten, want ik had er geen zin meer in om alles dubbel te doen, maar na een paar keer had ze daar ook geen zin meer in.
Kortom, die garmin ligt in de la en komt er heel af en toe nog uit voor een lange fietstocht, als we hem tenminste op tijd opgeladen hebben. Anders doe ik op de fiets ook OsmAnd in mijn oor.

Tsja, wij wandelen inderdaad wel eens meerdere dagen door de bergen (met meerdere telefoons, just-in-case :D).

Ook bij fietstochten gaat het me om de reis, niet de route. OsmAnd heeft fanatische overlays met wandel en fiets routes om in de gaten te houden en ook een ‘marker’ optie (rechte lijn naar vlaggetje bij bestemming). Mijn GPS gebruik is dus vooral een kwestie van “he. links ziet er leuker uit, kom ik er dan ook?” en “Hoe ver dwaal ik van mijn route af als ik dat doe?”.

Ik weet dus waar ik heen wil, en ik kijk inderdaad weinig op de kaart om de accu te besparen.
Een snelle “Plan route” is dan ideaal om te bekijken welke afstand en hoeveel hoogte meters de omweg is.
Maar inderdaad, dat is geen oplossing voor je probleem!