Aangehouden door politie

Daar heb je zeker een punt!

Transferpapier, voorbeeld; https://www.123inkt.nl/Papier-en-etiketten/T-shirt-transferfolie-p12488.html

Hoe is het afgelopen?

Imo is het vorderen van een ID-bewijs, in dit geval, door de betrokken medewerker, goed te motiveren.

Dat is best een ruim begrip en wanneer hij/zij netjes omschrijft dat hij poolshoogte is gaan nemen nav een Buurt Whatsapp en dat hij gezien heeft dat je uit de bosjes kwam, is dat al genoeg om naar je ID te vragen.

De vraag is natuurlijk wat hij heeft gedaan met je rijbewijs.
Het kan zijn dat (als hij een telefoon vd politie heeft) hij het rijbewijs enkel gescand heeft met een app, om je antecedenten en eventuele openstaande boetes te controleren, maar als hij met een eigen telefoon een foto heeft gemaakt van je ID om die later te kunnen invoeren, heb je wel een heel groot punt…

Mensen zie me nu al soms als dorpsgek als ik met de auto of fiets rij met camera voor GPX en Mapillary. :laughing:
Dit hesje zou het gevoel van dorpsgek zelfs bij mij losmaken, als ik daarmee zou gaan lopen. :wink:

Nou, dan hebben ze nog wat te doen als ze iedereen die in het bos staat te pissen of vlinders of brandnetels zoekt op ID willen controleren. :stuck_out_tongue:
Ik denk dat alle Venlose agenten op scherp stonden na de schietincidenten hiero.
Niettemin is een “Buurtapp” als excuus om wandelaars lastig te vallen een slecht idee.

Hier lopen zelfs honden met hesjes en achterlichten, en terecht :sunglasses:

  1. Er wordt niet gerept over het maken van kopiën.
  2. Er was geen noodzaak voor de uitoefening van de politietaak.
  3. Wat is het nut van een agent in burger als hij zegt dat hij voor de politie werkt?
  4. Voordat er bij de (echte) politie informatie is ingewonnen heeft het geen zin om verder te speculeren.

Een agent in burger zou een praatje hebben aangeknoopt met de bedoeling om informatie los te krijgen. Wat er nu is gebeurd is dat er angst is ingeboezemd Dat is geen politietaak. Bedenk wel dat als het een politieagent zou zijn die is opgeroepen dat hij daar niet woonachtig is. Welke reden heeft een politieagent om mensen weg te jagen van een plek waar hij niet woont? Alleen een buurtbewoner zou dat doen.

Als het een agent in burger zou zijn geweest dan zou Kogacarlo nog steeds hebben gedacht dat hij een alleraardigste kerel was tegengekomen zonder de minste reden tot achterdocht. Een agent in burger probeert slechts te achterhalen wat iemand aan het doen is en zal nooit iemand wegjagen want daarmee verraadt hij zichzelf. Dit was een oplichter en de politie zou erover moeten worden ingelicht dat iemand handelt in hun naam. Als ik wist waar het heeft plaatsgevonden dan zou ik dat allang zelf hebben gedaan en het betreurt me dat we zo’n oplichter zijn gang laten gaan terwijl we als kleine jongetjes in angst en beven achterblijven. Eén telefoontje volstaat om hem aan de kaak te stellen en de kwestie op te helderen.

Het enige wat we van de politie hoeven te weten is of er op die dag in dat gebied een melding is binnengekomen en of de politie daarheen is gestuurd. Zo ja dan is er reden tot klagen over onrechtmatig politieoptreden, zo niet dan zal de politie dit zeer serieus opvatten en mogelijk een onderzoek instellen. Het laaste wat zij willen is dat iemand in hun naam gaat handelen en daarmee hun gezag ondermijnt.

https://www.politie.nl/themas/wet-politiegegevens.html

http://wetten.overheid.nl/BWBR0022463/2016-01-01

Gisteren ben ik weer eens aangehouden door de politie.
Voor de kartering wou ik een foto maken van de opritten naar de parkeerplaats van het politiebureau in Venlo.
Komt er een man in burger uit die oprit gelopen:
Man: wat ben je aan het doen?
Ik: ik maak foto’s.
Man: waar zijn die voor als ik vragen mag?
Ik: die zijn voor Openstreetmap.
Man: ken ik niet. Ik vind dit een verdachte situatie en ik ben van de politie. Kun je je legitimeren?
Ik: ik wil je best mijn rijbewijs geven maar dan wil ik gelijk oversteken. Dus ik geef je mijn pasje en dan krijg ik jouw pasje.
De man gaat accoord en ik geef hem mijn rijbewijs. Hij trekt meteen een telefoon uit zijn zak.
Ik: ik wil jouw pasje zien.
Man: jij krijgt mijn pasje niet.
Ik: dat hebben we zojuist afgesproken!
Man: niks er van.
Ik: Wat ga je met die telefoon doen?
Man: ik maak een foto van je rijbewijs.
Ik heb meteen mijn hand onder zijn telefoon gestoken en verteld dat hij geen foto mag maken van mijn rijbewijs.
Man: ik bel even een surveillancewagen.
Ik: ik wil mijn rijbewijs terug
Man: dat krijg je niet terug.
Ik: we kunnen beter gewoon het politiebureau binnenlopen.
Man: ja dat is goed.
Onder het lopen (een minuut) vertel ik hem dat hij mijn pasje gestolen heeft en dat ik het terug wil.
Man: ik heb je pasje niet gestolen maar ik houd het onder me.
Ondertussen laat hij mij van een afstandje een pasje zien waar met koeienletters POLITIE op staat.
In het politiebureau vertelt de man zijn collega’s kort wat er gebeurd is en verlaat daarna het pand.
Ik vertel de agenten op het bureau dat ik het zat ben om te worden lastig gevallen.
Agent achter balie: mij bevalt jouw gedrag ook niet.
Ik: ik maak foto’s, dat is niet illegaal.
Agent: het is een moeilijke tijd. Bovendien worden we de laatste tijd op het bureau lastig gevallen door verkeerde mensen en die proberen hier ook van alles te fotograferen.

Om kort te gaan: een hoop gezeik, een agent die zich niet aan zijn woord houdt en we leven in een maffe tijd zeg ik maar :frowning:

Hey, het is een beetje youtube-achtig, maar misschien de volgende keer je mobiel aanzetten en alles opnemen met een filmpje. Het punt van deze agenten is beetje machtsmisbruik, zij hebben rechten waar je zogenaamd niks op kunt doen. Ja ik ben politie en jij lekker burger. Heel makkelijk om iemand voor te liegen.
Gewoon opnemen, op youtube. Die krijgen op hun laars van hun leiding.

Wat een gedoe :confused:

Carlo,

Je hebt - strikt juridisch gesproken - gelijk, maar in dit soort gebieden worden politiemensen al aangesproken met ‘Ik weet naar welke school je kinderen gaan’ door types die de wet niet noodzakelijkerwijs als belemmering zien voor hun activiteiten. Van foto’s nemen (hadden daar eventueel privé-voertuigen van agenten op kunnen staan ?) wordt men dan tamelijk wantrouwig. Je komt uit de buurt, dus ik neem aan dat je weet wat er speelt. Dan maar geen foto’s in zo’n geval.

met vriendelijke groet,

Marcel.

Ik ben meerdere malen zo aangesproken tijdens Pokemon Go. Dan zag ik op de buurtapp een melding dat er een zwartharige jonge man verdacht in een tuin stond te kijken, en vervolgens werd ik aangehouden door een motoragent, omdat ik telkens stilstond en met mijn telefoon bezig was. Nou ben ik grijs, kalend en oud, maar het hielp niet dat ik dat zei en hij hoefde ook niet te weten wat Pokemon Go was…
Ik was ééérrug behulpzaam, toonde veel begrip voor de moeilijke taken van de politie, hielp hem uitgebreid met het controleren van mijn rijbewijs en babbelde ondertussen lustig door over de vele inbraken die op de buurtapp gerapporteerd worden. En dat ik goed zou opletten of ik die akelige tuintuurder zag.

Misschien was het wel een osm-mapper…

Maffe tijd inderdaad waarin recht en ratio onder druk staan.

Als er voor de politie aanleiding was voor zo’n robuuste houding in eerste instantie, dan zouden ze op zijn minst daarna neutraler mogen zijn en vervolgens excuses aanbieden.

Goed dat je de confrontatie zo goed als mogelijk bent aangegaan!

De situaties voor OSM lijken me nog redelijk onschuldig!
Ik doe ook als hobby aan Geocachen en daarbij moet je bijna altijd buiten de gebaande paden zoeken. zeker als je er volgens je gps bovenop staat, maar er een afwijking is en je dus overal gaat lopen zoeken.
Dan wordt je vaak ook wel raar aangekeken als iemand het ziet…,
Op Geocaching.com staat er dan ook een speciaal icoontje bij, wanneer de cache op een plek ligt waar je “stealth” moet gebruiken om te voorkomen dat iedereen meteen ziet wat je doet en waar.

het tegenovergestelde gebeurt ook wel eens… probeer je “onopvallend” in een woonwijk een cache te zoeken, komt er een oud vrouwtje naar buiten om te zeggen dat dat ding wat ik zoek daar ligt :slight_smile:

Man in burger die wil dat ik me legitimeer? Dan mag hij eerst zelf zijn identiteit tonen, anders is het voor mij een man in burger en bel ik de politie dat ik lastig gevallen wordt door iemand die zich voordoet als agent. Laat hem er maar echte agenten bij roepen.

Wanneer een ambtenaar van politie niet in uniform gekleed gaat moet hij/zij zich ongevraagd legitimeren (artikel 2 ambtsinstructie).

Gebeurt dat niet, dan heb je de mogelijkheid om daarvan klacht te doen bij de eenheidsleiding. In geval van Limburg, kun je hier terecht.

Bedankt voor al jullie meningen, verhalen en kennis.
Ik heb een klacht ingediend op www.politie.nl.

Succes…

Het doet mij denken aan de beginjaren van de radioamateurs toen die voor spionnen werden aanzien.

Met de apparatuur van toen zagen die er eerder als marsmannetjes uit…

Vandaag niet door de politie maar door de boswachter in Boswachterij Amerongen aangehouden. :smiley:
Of ik wist dat ik op deze weg niet mocht fietsen en of ik een vergunning had. Wist ik niet, een paddenstoel stuurt de fietsers richting Amerongen over deze gravelweg. Volgens de boswachter zijn die paddenstoelen verouderd en gelden die niet meer. Tsja dan moeten ze ze maar weghalen en betere bebordingen plaatsen. Gelukkig was de boswachter bekend met OSM en gebruikte zelfs mijn Openfietsmap dus kreeg ik geen boete. Ik ben netjes verder gaan lopen want die €99 euro boete kan ik beter aan wat anders besteden. :wink: Toch maar eens proberen een ontheffing aan te vragen bij SBB.