60km zones in kaart brengen

Hoe kun je het beste een 60km zone taggen?
Het probleem is dat ik ze meestal wel zie als ik een zone in rijd, maar zie hem eigenlijk nooit als de zone eindigd.
En eenmaal in zo’n zone sla je meestal wel een paar keer een weg in, waar dan natuurlijk ook de max speed van 60 geldt.
Hoe kun je het makkelijkste zo’n hele 60km zone in kaart brengen?

Het viel me overigens op dat dit bord nog niet op de Wikipedia pagina Verkeersborden in Nederland staat, dit terzijde.

Op de engelse OSM wiki Key:Maxspeed staat het bord nog niet vermeld, maar dit zou kunnen komen omdat het misschien een NL uitvinding is, en dit hoofdstuk niet is vertaald naar NL.

Gewoon maxspeed=60 Voor de maxspeed tag zelf maakt het namelijk niet uit wat de reden is alleen wat de waarde is. Als je ook wilt aangeven dat het een zone is kun je source:maxspeed=NL:zone60 als extra tag gebruiken. Helaas vindt de validator in JOSM dat niet leuk. Die snapt alleen zone30, omdat ze in Duitsland blijkbaar wel 30 km/h zones hebben, maar geen 60 km/h zones.

Aangezien de officiële standaard van 80 km/h (in ieder geval hier in de buurt) de uitzondering geworden is, tag ik ook de 80 km/h wegen met een maxspeed (+ source:maxspeed=NL:rural).

Op de fiets :wink:

  • Of ik ben een gebied aan het onderzoeken. Dan fiets ik door alle straten / over alle wegen. Op de fiets ben je ook langzaam genoeg om overal foto’s van te maken. Dan weet je dus na afloop gewoon waar de hele zone is.
  • Of ik ben iets anders aan het mappen (fiets of wandelroutes bijv.) en dan breng ik alleen een enkele overgang van de ene naar de andere snelheid in kaart. Langzamerhand verschijnen er dan genoeg overgangen en kun je vanzelf het midden invullen.

Lijkt mij gewoon met maxspeed=60

en dan het bord met … op een node
en mogelijk op een way

traffic_sign=NL:A1-60-ZB

traffic_sign=NL:A2-60-ZE

Je hebt dan ook nog de 60 herhalings borden
traffic_sign=NL:A1-60-ZH

Als de zone borden in de style NL:trafiic_signs zou zitten kon je de node zien met het bord.
En controleren.

Ik ben er voorstander van om de codering van de VNVF te gebruiken. Dat zou in dit geval dan worden : NL:A0160zb en NL:A0260ze. De zb staat volgens mij voor zone begin, ze voor zonde einde en de zh voor zone herhaling.

Een NL:A2-60-ZB lijkt me een niet bestaand bord omdat een A2 een einde betekent en ZB een begin. Of de zb, zh, ze hoofd of kleine letter zouden moeten zijn kunnen we het nog over hebben. De VNVF gebruikt kleine letters.

Een beetje off-topic, maar hoe kom je achter die VNVF-codes zonder eerst één van hun publicaties te kopen? Prehistorisch bestel formulier trouwens. http://www.verkeersbordenoverzicht.nl/ is gewoon online te raadplegen en gebruikt de notatie met streepjes en hoofdletters.

Zonder aan te schaffen word volgens mij lastig. Over de notatie hebben we het in dat draadje over verkeersborden al eerder gehad. Dat ging onder anderen over voorloopnullen en het wel of niet gebruiken hiervan. Er is in NL nog geen consensus over exacte notatie in OSM.

Door het knip en plakwerk toch foutjes gemaakt. Hersteld.

Consensus, ja nodig. Is makkelijk met overpass op te zoeken in Nederland er er aan aan te passen.

Zoals hier aan de orde kwam in : is de CROW-lijst een goede basis. Onderborden zijn hier en hier met een z.g. fabrieksnummering.
Ik ben er steeds vanuit gegaan dat het fabrieksnummer (modelnummer) i.s.m. VNVF is bepaald.

Erg jammer van de CROW dat ze die lijst met onderborden niet compleet hebben gemaakt. Je hoeft geen genie te zijn om uit te vinden wat OB02 t/m OB05 zouden moeten zijn, maar waar is de rest?

Na vergelijking, zou ik http://www.verkeersbordenoverzicht.nl/ volgen.
De verschillen zijn minimaal.
De website geeft ook die BW-borden enz. ((brom)fietser naar rechts/links).

Edit: En dus ook die hoofdletters en koppeltekens volgen (met voorloopnullen):
traffic_sign=NL:A01-60-ZB (ipv A160zb)
Hoe we taggen maakt niet zo veel uit, als het maar consistent is.
(Trouwens, als je wegen/paden tagt i.p.v. nodes, dan zijn die A02-borden “einde …” niet bruikbaar.)

Ik blijf het een lastig onderwerp vinden die verkeersborden. Om het allemaal goed te taggen moeten we op een aantal vragen een antwoord zien te vinden en ze hangen dan soms ook nog eens met elkaar samen.

Het begint inderdaad met de codes van de borden. Welke codesystematiek gaan we gebruiken? Wel/geen voorloopnul (als was er dacht ik redelijke consensus die wel te gebruiken) Hoofd of kleine letters voor zb,ze,zh? Welke codes voor onderborden? Hiervoor hadden we al eens een wiki verder verfijnd maar deze is nog lang niet af.
En wat zijn de logische OSM tags die horen bij zo’n traffic_sign (bv NL:C03 betekent ook oneway=yes)
Als we daar uit zijn kunnen we gaan kijken hoe we het in OSM gaan invoeren als er meerdere borden op 1 punt staan. bv de algemene traffic_sign wiki volgen (hoofdborden gescheiden met ; en onderborden met ,) of toch de finse methode of misschien wel een nieuwe NL methode?
Waar plaatsen we de node met de verkeersbord informatie. Op de fysieke plaats van het bord. Op een node die onderdeel uitmaakt van de weg waar het bord betrekking op heeft (ter hoogte van het bord) ?
En dan verkeersborden taggen op ways. Hoe gaan we dat doen? Zoals Frankl al aangaf zijn er borden die nooit een tag op een way kunnen zijn maar hooguit een tag op een node (evt. onderdeel is van een way.) En hoe gaan we om me borden die maar in 1 richting geldig zijn?

De meeste van deze onderwerpen zijn al eens de revue gepasseerd maar hebben nog niet geleid tot consensus laat staan een mooie wiki.

Wat vinden jullie van het idee om eens een concept wiki te maken van deze onderwerpen (a la het proposal proces) zodat dit in een nieuw draadje onderwerp voor onderwerp besproken kan worden. Na consensus op de onderwerpen passen we de wiki aan en gaan we dan net zo lang door met de anderen tot ie af is :wink: Of zijn er nog andere ideeen hierover?

Prima. :slight_smile:

Ik heb een eerste poging gedaan dus… vul aan, corrigeer etc. Ik stel wel voor dat we (voordat we de diepte ingaan) kijken of de hoofdstukjes compleet/helder zijn zodat we in de discussie daar naar kunnen verwijzen.

PeeWee, complimenten, goede insteek !

Een zeer late reactie, maar toch.

Ik heb voor de fietsrouteplanner van de fietsersbond veel zone 60 verkend en ik deed meestal het volgende (ik heb alleen een fiets, rijd geen auto):

  • rij de grote wegen af, de 80 km wegen, meestal de N-wegen. Langs die weg vind je de zone borden
  • omdat zone 60 een gemeentezaak is, check de gemeentegrenzen; als het goed is, heeft de gemeente bij het invoeren van zone 60 daar netjes borden gezet.
  • check de bebouwde kom grenzen, ook daar vindt je zone 60 borden
  • snuffel op de gemeentesites. Soms kun je daar info vinden, soms ook niet.

En eigenlijk kun je voor zone 30 iets soortgelijks doen, daar moet je uitvogelen wat de 50 en 70 km/h wegen zijn, langs die wegen vindt je de zone 30 borden en ook moet je de bebouwde kom grensborden weer checken. Vooral kleinere dorpen kunnen vaak geheel zone 30 zijn en als je aan de buitenkant alleen maar zone 30 vindt, zal er binnen zeer waarschijnlijk geen 50 laat staan 70 km/h zijn.
Bij zone 30 is er helaas een complicerende factor, nl de woonerven. Er zijn gemeentes, die er dol op zijn of waren en dan moet je echt een heel gebied uitkammen om alle woonerven te vinden. Andere gemeentes houden niet van woonerven, zoals de gemeente Deventer en dan is het een stuk makkelijker.
Beruchte voorbeelden van mixen van zone 30 en woonerven zijn Almelo, met name het Windmolenbroek, waar het een ware mix is van 50, 30 en woonerf (15km/h) en Zwolle, met name Zwolle Zuid heeft heel veel woonerf.

Overigens dekt de vlag bebouwde komgrens de lading bebouwde kom allang niet meer. Ik ben bebouwdekomgrensborden tegen gekomen midden tussen de koeien of de mais. Veel gemeentes lijken ze ook als verkeersregulator te gebruiken. Iets waar de provincies ook hard aan meedoen. Ik heb meerdere N-wegen gezien, die de laatste tijd binnen de bebouwde kom zijn gelegd. Voorbeeld is Milsbeek, dat ooit door de N271 in 2 kommen werd gesplitst.
Fraai voorbeeld is Hoog Keppel waar de bebouwde komgrens tegen de N317 aan staat en je met max 30 km/h een ruime kilometer door landelijk gebied mag rijden voor je iets van een dorp tegen komt.

Wat zone 60 in het oosten van het land betreft, is er al heel veel zone 60 ingevoerd.
In Overijssel hebben alleen nog de gemeentes Deventer, Hengelo, Almelo en Borne 80 km/h gebiedjes. Hardenberg had tot voor kort heel veel 80 km/h, maar lijkt nu ook grote stukken op zone 60 te hebben gezet.
In de Achterhoek, is Bronckhorst de grote voorloper, die is al lang zone 60, Berkelland gaat dit jaar de laatste gebiedjes omzetten naar zone 60 (noord van Neede en rond Rietmolen en zuid van Ruurlo), Oost Gelre had in ieder tot voor kort nog veel 80 km/h. Winterswijk is al wat langer om, Aalten wat meer dan een jaar. Zutphen heeft - zeer onbegrijpelijk - nog steeds een 80 km/h eilandje, NO van Vorden.
Wat ik verder weet is, dat Apeldoorn, Voorst, Ede ook allemaal geheel zone 60 zijn, Barneveld hard aan het werk is om het buitengebied op zone 60 te zetten.

Overigens denk ik vaak dat het hele zone 60 gedoe een schijnveiligheid creëert. Zelf noem ik zone 60 zone plankgas. Ik zie zoveel automobilisten, die met hoge snelheden door zone 60 gebieden razen. Een collega van mij zei eens dat hij het vertikte om een afstand van zo’n 20 km of nog meer te gaan rijden met een bebouwde kom snelheid. Tsja, daar zit je dan met duurzaam veilig en verblijfsgebieden. Als mensen die mentaliteit hebben…:frowning:

Vaak zie je dat het waterschap deze borden neerzet in het buitengebied, want dat is hun verantwoordelijkheid. Vaak te vinden inderdaad waar je van de doorgaande (N-)wegen af gaat of de bebouwde kom uit rijdt.
De bebouwde kom is voor de gemeente, dus daar vaak 50 en 30-zones.

De volgende site vind ik prettig om de max snelheden te reviewen (loopt 1a2 dagen achter meestal): http://www.itoworld.com/map/124?lon=4.29461&lat=51.90313&zoom=11&fullscreen=true

Dat is een groot verschil tussen het oosten en het westen van het land.
In het oosten doen de waterschappen nauwelijks of niet aan wegbeheer, in het westen juist heel veel. In Zeeland bijv. beheert het waterschap vrijwel het hele buitengebied.
Dat is me ook opgevallen toen ik voor het meldpunt van de Fietsersbond de wegbeheerders aan het invullen was.
Voor de wegbeheerders gebruik ik deze site van RWS: http://www.rijkswaterstaat.nl/geotool/wegbeheerders.aspx?cookieload=true Als je operators in OSM wilt invullen, kun je ook van die kaart gebruik maken.
Bij de Fietsersbond is het tegenwoordig iets makkelijker, daar zit het NWB onder de editor en de NWB lijnen zijn daar gekleurd voor de diverse beheerdercategorieën, geel=gemeente, blauw=waterschap, oranje=provincie, rood=rws

Waarop is die snelhedenkaart gebaseerd? Op hetgeen tot dusver in OSM is ingevoerd? Of een andere bron?

Mijn ervaring is inderdaad voornamelijk gebaseerd op het westen van 't land. Wist niet dat het in het oosten blijkbaar anders gaat.

Komt uit OSM en dit is een van de vele views die ze beschikbaar maken. Andere smaken zijn in diverse categorieen verdeeld: http://www.itoworld.com/map