3dShapes landuse + water import Midden Nederland

Dag Egbert,

Ja, de shapes zijn nog niet zo heel lang geleden op de Rucphense Heide geïmporteerd. Lennard (user:Ldp) is daar afgelopen week mee bezig geweest.

Om je andere vragen kort te beantwoorden:

  • Afsluiten wegen: access=no, met foot=yes en bicycle=yes. Dit hangt af welke transportvormen wel toegestaan zijn. NB, access=private slaat op privéwegen, wat een bospad in het algemeen niet is.
  • Zandpad met fietspad: zo ver mogelijk inzoomen. Of mochten de wegen toch teveel verweven raken, teken het fietspad er dan eerst een eindje vanaf, en verschuif dan de nodes. De way verplaatsen is af te raden, omdat je gauw per ongeluk het begin en einde meeverplaatst, omdat deze ook aan andere nodes vastzitten. Dus nodes verplaatsen is veiliger. Als er al 3dshapes in het gebied is, wordt het lastiger. Misschien zou je de editor JOSM kunnen overwegen.

S.v.p. start een nieuwe thread als je hierover door wilt discussiëren.

Frank

Huh?

De bulk van de bospaden in Nederland zijn eigendom van één of andere stichting of organisatie. Vaak mag je er alleen overdag wandelen (als je je aan bepaalde regels houdt). Volgens mij wordt het dan access=private / foot=permissive / opening_hours=sunrise-sunset

Ik heb access=private vnl. gebruikt voor driveways, e.d., of andere wegen waar duidelijk een bord bijstaat dat het voor privégebruik bestemd is (Art. 461 WVS). Deze staan meestal niet in een bos.

De wiki zegt: “The owner may give permission on an individual basis.” Dat is hier niet het geval, omdat iedereen die te voet is (binnen de gestelde openingstijden) van deze weg gebruik kan maken. Daarom denk ik dat access=no toch beter is, alhoewel ik moet toegeven dat het onderscheid vaag en onduidelijk is.

Dat de meeste voetgangers (alleen zij die zich aan de regels houden) hier mogen komen is de uitzondering. Dat geef je aan met foot=permissive.

Voor alle anderen geld access=private. Ik ben vorige week bijvoorbeeld een bestelauto (met kettingzaag) en een bosbouwmachine tegengekomen op een pad waar geen gemotoriseerd verkeer toegestaan is. Ik denk dat die wel individueel toestemming hadden om daar te komen.

(Weliswaar buiten het oorspronkelijke draadje geloof ik.) Om het nog ingewikkelder te maken …de Rucphense heide en het bosgebied zijn voorzien van borden Militair Oefenterrein. Tussen zonsondergang en zonsopgang geen toegang. Alleen toegang op wegen en paden. Houdt een garmin-gps dan ook rekening met “opening_hours=sunrise-sunset” in routeerbaarheid? Die stuurt je midden in de nacht over de hei. Het bord zie je in het donker helemaal niet. :slight_smile: Zeker niet als je als schoolklas in het donker het bos in wil.
Laat de bospaden nu even no preset , highway=track of dirt track. Dan mag een ander er nog eens naar kijken.
Groet,
Egbert

Daar snapt een Garmin vast niets van. Die stopt waarschijnlijk al bij access=private/no.

Ik voeg echter geen data toe aan OSM alleen maar voor de Garmin apparaten.