3dshapes en nu?

Nog geen formeel idee, maar wel goede gedachten.

Ja, stukjes buitenland worden ook weleens meegenomen.

Krijgen die 3d gebouwen ook nog een naam, bvb van het bedrijf dat er gevestigd is?

Als iemand die er zelf op zet wel.

Zitten er namen in de import? Nee, geen enkele.

Heb dit bij drie bedrijven in Dordrecht gedaan “name” = ???
Maar bedenk me nu dat als je dit voor elk gebouwtje doet dat dan misschien de hele kaart bedekt wordt met tekst

Vul maar in zoveel als je weet. OSM gaat om de data, niet om de kaart. Ik had er ook al wat gedaan in Dordrecht.

Wat dat betreft: huisnummers (en als je ze weet: 6PP postcodes) zijn ook verschrikkelijk interessant om te hebben. Daarmee kunnen we evt. zelfs een link leggen met openkvk.nl.

Oh, over Dordrecht gesproken: er zijn nog enkele overlappende gebouwen, zoals Het Hof.

Als het niet om de kaart gaat wordt er wel enorm veel aandacht aan besteed.
Mij persoonlijk ( en ik denk voor de meeste mappers) gaat het hoofdzakelijk om de kaart, en omdat het wel leuk werk is, zolang je het niet dag in dag uit hoeft te doen.

Ik woon niet in dordrecht, mijn werkgever woont er, Het Hof zegt mij verder niets.

Klopt het trouwens dat, als ik een "gewoon"gebouw in OSM een naam geef, ik die naam zie in de kaart van Keep Right, maar als het een “3d shape” gebouw is zie ik geen naam in Keep Right.

De kaarten op openstreetmap.org zijn een visitekaartje/voorbeeld, inderdaad, maar niet de essentie van het project. Dat laatste is de data. Neemt uiteraard niet weg dat mappers het doen om de kaart, dus als katalysator is die erg geschikt.

Ok, dan los ik die paar dubbele gebouwen wel op, als ik eraan toe kom, en niemand anders het al heeft gedaan.

Het maakt niet uit waar het gebouw vandaan komt. Als je een gebouw (building=yes) een name=* geeft, dan komt deze op de kaart, indien de naam in het gebouw past.

Misschien dat het dan bij 3d shape gebouwen iets langer duurt voor het erbij staat. Aan alle drie de hierboven genoemde voorwaarden is voldaan.

In princiepe zou het niet uit mogen maken.
Heb je een linkje naar waar wel namen zouden moeten staan en ze niet staan?

http://keepright.ipax.at/report_map.php?db=osm_EU&zoom=18&lat=51.77496&lon=4.63117

Het T vormige gebouw, daar zou nu HVL B.V. bij moeten staan
In merkaartor staat bij “building” yes en bij "name “HVL B.V.” en dat de source 3d shape is, name heb ik dus toegevoegd, ook twee andere gebouwen, Technische Unie en de meterfabriek (Schlumberger) heb ik een naam gegeven maar zijn ook niet zichtbaar

Op dezelfde dag heb ik op onderstaand punt wat benamingen en gebouwen toegevoegd en die staan al wel op de kaart maar dat zijn geen 3d shape gebouwen.
http://keepright.ipax.at/report_map.php?db=osm_EU&zoom=18&lat=52.05673&lon=4.66629

Het maakt voor de kaart niet uit dat er 3dshapes tags op staan.

Je had het gebouw goed getagd, maar je zat op osm.org nog tegen een oude tile, van 25 november, aan te kijken. Ik heb nu een rerender geforceerd op die tile, en de naam staat er nu wel. Ook op tile.openstreetmap.nl was de naam allang zichtbaar.

Als je wilt weten hoe oud een tile is, vraag je de url van die tile op (rechtermuisknop, copy image location oid), en plakt er dan /status achter. Zet er /dirty achter om een rerender te vragen.

Heb het inmiddels gevonden, nu nog de tijd vinden om het hele gebied daar ik kaart te brengen, zal niet meevallen als je er bijna nooit komt.
Misschien iets zoeken dat wat dichter in de buurt ligt.
Op het scherm van de gps wordt het wel een stuk drukker.

Al direct gevonden, zie dat gorinchem van 3d shapes is voorzien, de binnenstad is nu echt een puinhoop geworden.
Behoorlijk oud overigens.
De gebouwen die niet meer bestaan kan ik deleten, neem ik aan?

Uiteraard!

Als reactie op de TS:
Hans, ik vindt je een goed punt hebben. Ik ben er zeker anders door gaan mappen (FYI ik ben een vrij nieuw mapper maar al aardig besmet met OCOSMD). Ik map voorlopig selectief de moeilijkere/schaarse data zoals huisnummers, gegevens toevoegen aan gebouwen. Speciale bezienswaardigheden. En zandpaadjes/fietspaden/bospaden mappen.

Ik verwacht ook met de (recente) ontwikkelingen op opengeo (vliegtuig) en de kansen die er nog liggen voor andere luchtfotografie dat handmatig mappen van gebouwen en andere complexe dingen (snel) opgelost zal worden door andere imports/mogelijkheden. En om niet, zoals jij nu al aangeeft zwaar teleurgesteld te zijn in OSM, wil ik dit dus voorlopig aanhouden. Want ik weet zeker dat ik, indien nu alles weg zou zijn van mij (3 maanden uurtje per dag oid), dat ik een hobby minder zou hebben. :wink:

Nou… dat valt wel mee hoor! Misschien even toen ik de post schreef, maar dat is al lang weer gezakt. Ik vind nog wel dat het hele idee van: ‘met z’n allen een kaart maken’ door imports wat aan kracht inboet, maar zwaar teleurgesteld zou betekenen dat ik niets meer in osm doe en dat is niet zo; alhoewel ik de laatste tijd iets minder fanatiek bezig ben, maar dat komt denk ik niet door het importverschijnsel en dat komt ook wel weer goed in de toekomst.

Trouwens wat betekent de afkorting TS? Ik neem aan dat de eerste post ermee bedoeld wordt? En OCOSMD … het duurde even voor ik die ontcijferde, maar ik denk: Obsessive Compulsive OSM Disorder :slight_smile:

Topic Starter

Correct, TS is topic starter. Dus degene die het topic begon.

En yes, OCOSDM is correct ontcijferd. :slight_smile: Leuke hobby en je kunt vrijwel altijd als je in de auto (of op de fiets) zit wel ff wat meenemen als data voor OSM. Ik betrap me er zelf dus regelmatig op dat ik alle gegevens aan het onthouden ben om te mappen.

Ik zie dat de huizen in Elten al zijn verschenen. Enig idee of bossen en water ook geimporteerd kunnen worden? Anders ga ik daar zelf mee aan de slag.

Mijn focus ligt op dit moment op de gebouwen. Dat is het minst intensief, heeft toch een grote wow-factor, en geeft een goede basis voor huisnummerverzamelen en benoemen van POI’s.

Over het vlot importeren van water/landuse moeten we nog eens goed nadenken, want op dit moment is dit intensief handwerk. Het helpt enorm als je bekend bent in een gebied waar je bezig bent met importeren/opruimen.

Heeft het nu nog nut om bosjes van Yahoo over te trekken?