3dshapes en nu?

Het zat er een keer aan te komen dat veel van mijn werk zou worden superseeded door een of andere import. Leuk? Nee, niet echt. Een deel van me vind het kicken om zelf de kaart te maken en heeft altijd met een scheef oog naar imports gekeken. Het andere deel van mij echter vindt wel dat de kaart er erg mooi uit gaat zien met de imports en het gaat nu eenmaal om een zo exact mogelijke database en als dat betekent dat ik een stapje opzij moet maken, so be it!

ik keek nog eens naar de kaart van Hilversum met de overlays en zag nu ook dat water er bij zit. Dat betekent zelfs dat ik m’n activiteiten aan de inmiddels schitterende Ankeveense Plassen in de prullebak kan gooien. Hmmm… 't zal even duren voor ik daar overheen ben…

…tevens boomgrensen, dus ook mijn tweede grote trots: de 's-Gravelandse landgoederen gaat ter ziele. Ik zal vrijwel zeker iets minder vaak de kaart laten zien aan mijn vrienden en collega’s en met gepaste trots vertellen dat ik dat allemaal gedaan heb…

Wat nu echter? Moet ik alvast mijn gebouwen van de kaart halen en de Ankeveense Plassen ontmantelen? Of gaat dat vanzelf? En wanneer wordt al mijn overige werk gescrapped? Straks komen de brievenbussen, de picknik tafeltjes, de glasbakken en de bankjes erbij. Misschien vindt zelfs iemand een CC-BY-SA fiets- en wandelpaden database. Hebben de osm-ers weer eens tijd om andere leuke dingen te doen… :slight_smile:

Mijn emotie van het moment zegt: Wanneer er een scheiding in osm-land komt, schaar ik mij achter de club die het allemaal zelf wil doen! Maar zoals meestal kom ik wel weer tot rust en accepteer de loop der dingen. Ik ben wel erg benieuwd hoe anderen hierover denken of dat ze mij kunnen vertellen dat ik het iets te somber zie.

‘Edit post’ werkt niet meer; ik wilde nog dit plaatje erbij zetten:

en deze link van Hilversum met overlays water en buildings: http://3dshapes.openstreetmap.nl/?zoom=14&lat=52.25681&lon=5.10502&layers=B0FTTFF

Je moet de 3dShapes als een soort AND data zien. Met andere worden he is een mooi begin. Maar zoals je AND dingen mag verbeteren en weggooien mag je dat ook met de 3dShapes dingen.

Ik denk toch dat eerst 3dshapes míjn data verbetert en weggooit.

Misschien een domme vraag maar wat is 3dshapes? Die term komt zomaar opeens uit het niets hier opduiken.
Wanneer komen die gebouwen op de kaart of waar kan je ze vandaan halen?
Kan er meer worden geimporteerd dan gebouwen, waar komt die data vandaan?

Kwalijke zaak, sommige gebouwen zijn bijv al gesloopt en hebben plaatsgemaakt voor nieuwbouw en dan komen ze opeens terug op OSM kaart?

Edit post werkt op 1 of andere manier niet op de eerste post, de volgende postst in een thread editen kan dan weer wel. (moet weer eens wat tijd in onderhoud van het forum steken).

Volgens mij word bij de import van 3dshaper geprobeerd de bestaande gebouwen te sparen, of als bekend is dat 1 iemand het meerendeel gedaan heeft om, deze persoon even te consulteren.

Voor sommige gebieden heeft de 3dshapes import misschien niet zoveel meerwaarde qua gebouwen, maar verreweg het grootste gedeelte van NL heeft geen hires aerials en dus 0,0 gebouwen. 3dshapes heeft dus wel degelijk meerwaarde.

Het is wel zo dat het een naar gevoel kan geven aan mappers, zo’n grote import. Dat had ik ook bij de AND import waarbij een half jaar werk en 100-den kilometers fietsen van mij gedelete werden. Toch is het er beter op geworden en na een maandje was de teleurstelling wel over :wink: (er was genoeg te verbeteren aan de AND import enzo). Bovendien maken dit soort imports tijd vrij om aan andere dingen voor OSM te werken. Zonder AND geen garmin images en yournavigation van mij schat ik zo in.

Ik denk dat ondanks het ongedane werk dat we inderdaad dankbaar mogen zijn met deze import middelen. Het geeft ons de gelegenheid om bijvoorbeeld te richten op huisnummers en andere dingen die nog niet zijn meegenomen door prioriteiten te stellen.

Het andere punt van “gedateerde” data is mischien wel een zorg als een nieuwbouwwijk opeens teniet wordt gedaan. Kan er niet een waarschuwing gegeven worden zodat mensen de gelegenheid krijgen om hun data veilig te stellen? Scheelt namelijk een hoop dubbel werk.
Bovenaan dit furm?
Per gemeente een melding in een post “import 3dshapes” ofzo?
Een week voor aanvang?
Laat het samenwerken beginnen :wink:

Btw: Kudos on the import :slight_smile:
Die overlay ziet er goed uit.

Het is misschien goed om de 3dshapes in osm formaat aan te leveren aan degenen die in hun gebied gebouwen getekend hebben, dan mogen ze zelf bepalen wat erin gaat. Misschien dat Hans daarmee geholpen is?

Lijkt me nogal een uitzoekwerk… Dan is een “announcement” toch beter denk ik het is en blijft vrijwillig.
Je zou in de announcement ook kunnen vraggen om op te geven of er gebouwen/gebieden nieuwbouw zijn. Kan een hoop schade voorkomen. Looptijd wordt dan wel iets langer, of je hebt gewoon meer te doen, maar het is wel beheersbaar.

Er staat wat uitleg op de wiki.

Bij de import sneuvelen inderdaad weleens gebouwen, als ze goed overeenkomen, zeker als er niks anders dan building=* opstaat en ze qua ligging overeenkomen. Een evt. name=, amenity=, tourism=* etc kan dan meegenomen worden. Het zal zeker niet zo zijn dat al het voorgaande werk ongezien wordt weggegooid.

Bestaande gebouwen op grote schaal zul je vooral tegenkomen in gebieden met hires yahoo foto’s, zoals de randstad. Er wordt ook regelmatig een rapport gedraaid dat overlappende gebouwen detecteert. Hiermee kun je snel doorklikken naar de situaties dat een 3dShapes gebouw een ander gebouw overlapt. Handig om je eigen omgeving eens door te lopen nadat de import is langsgeweest.

Voor gebieden waar massale edits waren, zoals @Hans van Wijk, kunnen we overleggen. Als dat met hart en ziel en correct is gemapt, is het zonde om het weg te gooien. Dan is het mooier als diegene met de ruwe 3dShapes data van dat gebied aan de slag kan om te vergelijken, en over te nemen wat beter is of er nog niet is in OSM. Dit geldt bv ook voor Nuenen, waar al heel veel gebouwen getekend waren. In mijn ervaring is de positionering van het al gemapte ook vaak te verbeteren met de 3dShapes data/overlay, indien je ziet dat dat correct is.

En als laatste: er zijn duizenden plaatsen in NL die nog niet geïmporteerd zijn. Als je graag ziet dat een bepaalde plaats eerst gedaan wordt, dan kun je dat prima vragen. Op de overlay kun je van tevoren al zien wat de impact gaat zijn van de import. De aandacht ligt momenteel vooral op de gebouwen.

Dit zal inderdaad voor kunnen komen, als het niet als zodanig herkend wordt.

Bv. tijdens de import t.b.v de mappingparty Delft/Den Hoorn waren er nog oude gebieden in de 3dShapes data, maar in OSM was er duidelijk een nieuw stratenplan voor 2 nieuwbouwwijken. Dan hoeven we die stukken zeker niet vanuit 3dShapes te importeren.

Losse gebouwen die gesloopt zijn, zijn bijna niet te detecteren. Ik ken er in mijn omgeving enkele, en die zal ik na de import dan ook weer verwijderen. Is voor mij niet zo’n groot issue, want ik moet toch langs om huisnummers op te nemen.

Ah, het heeft wat los gemaakt! Goed! Ook veel goede reacties, IMO.

Dat is een optie. Mooier nog: maak van die 3dshapes een underlay (goed woord?) en een plug-in in JOSM/Potlatch die hem op de achtergrond legt. Dan kunnen we zelf bepalen wat er goed is, dan kan ik mijn natural=water aanpassen waar nodig. Mijn natural=water heeft overal verbindingen met slootjes bv, dus als 3dshapes eerst het huidige werk weggooit en dan de 3dshapes plaatst, gaan die verloren.

Yep! Er is een bedrijventerrein bij mij in de buurt volledig tegen de vlakte gegaan een tijdje geleden en een handvol nieuwe gebouwen zijn inmiddels geplaatst. Die oude gebouwen zitten dus nog in 3dshapes; die kunnen beter niet terugkomen.

Ja, dat de teleurstelling wel weer voorbij zal gaan, voorspelde ik al en ik besef ook dat de 3dshapes, zeker voor de gebouwen een grote verbetering zal zijn. Ik vind Hilversum met al die gebouwen erin er gelikt uitzien!

Ja, dat argument kunnen we niet bestrijden. :slight_smile:

Wat ik echt het einde zou vinden, is wanneer er betere satellietfoto’s zouden komen. De kwaliteit van de google satelite imagery bv is helemaal geweldig, maar ik mag natuurlijk mijn handen al dichtknijpen omdat we de hoge(re) resolutie foto’s in de randstad hebben t.o.v. overige stukken van Nederland, denk ik. (Gegeven paard enzo…) Ik ben nou eenmaal zo’n rare die het heerlijk vind om, half meditatief, lijntjes over te trekken…

Later schoot me te binnen dat ik dat al eens ergens gelezen heb. Als je inderdaad er tijd voor gaat vrijmaken dan kan je misschien ook de bbcode buttons er weer in zetten. :slight_smile:

Hans, kom eens op IRC dan kunnen we het geheel eens doorspreken en je evt nog meer mooie data geven :slight_smile:

IRC… Hmm. Dan eerst eens even uitzoeken hoe dat nu weer werkt. Ik ben zojuist per ongeluk even binnengevallen in het onderwerp “Veendam party” (webbased IRC), klikte op het vraagteken en daarna op de back knop en ik was er al weer uit voor ik het wist. Een IRC-er ben ik dus ‘nog’ niet. Wat kan ik eens lezen om daar handig mee te worden? Als echt groentje wat IRC betreft dan. :slight_smile:

Hangt er erg wat je gebruikt… (windows linux etc).

Even general server info:
server: irc.oftc.net
channel: #osm-nl

Maar wat je beschrijft was je wel in het juiste channel :stuck_out_tongue:

of http://irc.openstreetmap.org/
en dan #osm-nl kiezen

@Rubke, Dat is precies wat ik zojuist deed, maar dan zit ik in een topic waar ik niet in thuis hoor.

Deze draad wordt zo wel een beetje off-topic: excuus dus! Kunnen we dit ff ergens anders voortzetten, behalve IRC dan. :wink:

Het is irc, alles loopt door elkaar. Je zei alleen niks.

Hoi,

kan iemand me vertellen hoe de status is van de 3dshapes. Komt dit in heel Nederland? En zo ja wanneer?
Is er een planning of zoiets van de regios?

Ronnie