Het betreft een voet/fiets veerpont verbinding die 4x per dag gaat varen.
Verdere details & veerdienst website.
Door deze verbinding ontstaat een nieuwe fiets/wandelroute: Rondje Waddenbaai.
Interessante ontwikkeling!
Op die link wordt gesproken over het toevoegen van ontbrekende schakels, op het kaartje zijn 2 “ontbrekende schakels” en 1 “ontbrekende route” gemarkeerd. Zou interessant zijn om te weten of die al zijn / worden toegevoegd.
Zo dacht ik er ook over dus ben gaan spitten in vergader verslagen van in dit project aangesloten gemeenten.
Heb helaas tot op heden niets gevonden.
Níét omdat waddenbaai niet vermeld wordt (zat hits) maar omdat het altijd een te klein deel is van een véél groter infraproject waardoor bijvoorbeeld DO (definitief ontwerp) schaaltekeningen in mijn zoektocht tot op heden nog niet naar boven zijn komen drijven.
Dus mocht iemand wél wat gevonden hebben, schroom niet en post het hier.
Wát heb ik wél tot op heden boven water gekregen:
Rondje waddenbaai (vooruit geschoven onderdeel van omgevingsproject 2040)
Deelnemende partijen:
- Provincie Noord-Holland
- Landschap Noord-Holland
- gemeenten
o Den Helder
+1 - Bouwapp: https://debouw.app/organisations/gemeente-den-helder
o Hollands Kroon
o Schagen
o Texel
+1 - wegwerkzaamheden: Melvin
Project beschrijving rondje Waddenbaai:
“Het zogenaamde ‘rondje Waddenbaai’ zal een aantal punten moeten bevatten waar je de omgeving extra kunt beleven, bijvoorbeeld door excursies en uitkijkpunten” … “Het resultaat van de route moet zijn dat het ’unieke, maar momenteel nog weinig toegankelijke gebied’ meer recreatiemogelijkheden biedt en meer wordt opengesteld. Daarmee willen ze het toerisme in de regio een nieuwe impuls geven, zonder te veel impact te hebben op de omgeving.”
Bron: https://www.wielerflits.nl/fietstoerisme/gemeenten-maken-geld-vrij-voor-fietsroute-langs-de-waddenzee-door-uniek-gebied/
Via deze bron valt te lezen waar de toekomstige aanleg plekken voor de veerboot komen: “In Den Oever willen ze het schip laten aanmeren tussen de gloednieuwe vismarkt Blue Food Centrum en restaurant Basalt.”
“Het schip komt aan in het haventje van Oudeschild”
Via deze bron valt te lezen: “Aan boord kunnen elektrische fietsen worden opgeladen.”