Ik heb nog een vraag, in onderstaand plaatje zie je dat 2 lijnen, een groene en een gele tegen elkaar aan zitten, maar die groene moet verlegd worden omdat dat stuk langs de straat niet zomaar een stuk groen is maar een hondenplek, maar als ik die groene verleg dan gaat die gele mee, moet ik eerst het groene stuk hélemaal verwijderen en hem dan opnieuw aanleggen? grotendeels is die namelijk wel goed.
Het probleem met die twee lijnen is dat ze bewust aan elkaar zijn gezet omdat je anders lelijke witte stukken tussen verschillende soorten grondgebied krijgt. Maar een probleem is dat de editor (iD) die je gebruikt, buitengewoon ongeschikt is om dat goed te bewerken.
Als je goed wilt werken dan kies je JOSM, daarmee kun je simpel het soort problemen oplossen waar je nu tegenaan loopt.
Delen de lijnen nodes ? Dan ligt daar je probleem. Wat je precies kan en moet doen hangt een beetje af van je editor, maar pas in het algemeen op met het verwijderen van gemeenschappelijke zaken. Maar mogelijk is ‘je’ hondenuitlaatveldje niet té groot en kan je dit inderdaad gemakkelijk verwijderen en dan opnieuw aanleggen op de juiste plek.
In linkje naar de juiste plek in OSM is waarschijnlijk educatiever dan een screenprint, trouwens. Dat maakt het meekijken wat eenvoudiger.
Als ik vanuit dropbox een link genereer (maar zie ook deze post voor de toekomst), dan krijg ik die link inclusief die raw=1. Dus misschien moet Paul even kijken hoe hij zijn links construeert…
Dat is dan misschien op een Mac anders dan Windows. Ik krijg nl nooit een raw=1 in de link, heb me ooit suf gegoogled hoe ik plaatjes op een forum kon plaatsen. Staat nergens in Dropbox en kon het via een forum uiteindelijk vinden.
Je kunt de twee vlakken in de ID editor van elkaar losmaken door eerst een vlak te selecteren door erop te klikken (op de gele of groene bies). Dan klik je op de grijze stip om de ‘node’ te selecteren. Dan verschijnt er een boogje met wat ikoontjes eromheen. Door te klikken op de twee pijltjes die uit elkaar wijzen (sneltoets D) maak je de vlakken van elkaar los. Daarna kun je de ‘nodes’ apart van elkaar verschuiven. Hier is de node in het midden te zien: http://www.openstreetmap.org/edit?node=670045029#map=22/52.21470/6.91417.
Het gele vlak is trouwens een woongebied (landuse=residential) en het groene een grasveld (landuse=grass). Die hoeven naar mijn idee niet op elkaar aan te sluiten, maar miscchien denken sommigen daar anders over. De tags (zoals landuse=…, highway=…) zijn bij ID onderin het linker vak terug te vinden.
Uitgebeide instructie voor de ID editor is hier te vinden: http://learnosm.org/en/beginner/.
Hou vooral het tellertje rechtsboven in de gaten om te zien of je niet per ongeluk iets verschuift, hier wordt het aantal wijzigingen bijgehouden. De ‘undo’ knop zit iets meer naar links, maar die heb je vast al gevonden.
Succes ermee.
Als je me niet kan volgen, laat het maar even weten. Misschien lukt het me wel een verhelderend plaatje te maken,
Bedankt voor je uitgebreide hulp alphensebezorger, maar ik heb er nogal een zooitje van gemaakt. Waardoor ik eerst goed moet leren hoe het allemaal werkt.