In Nijmegen zijn recent een hoop 0800-telefoonnummers toegevoegd, met de +31 prefix, zonder voorloopnul te verwijderen.
Als ik even Google krijg ik bijna altijd terug dat 0800 vanuit het buitenland überhaupt niet werkt. Maar wellicht geldt dit alleen voor de 8-cijferige versie, en niet voor de 11-cijferige versie? Of misschien werkt het met +31 zolang je binnen Nederland bent? In ieder geval ziet het er vreemd uit dat de voorloopnul er nog staat.
Ik ben er zelf niet zo mee bekend, maar het leek me verstandig het wel even na te vragen indien iemand het hier weet. (Ik ga liever niet zomaar het telefoonnummer bellen met allerlei voorzetsels om te kijken wat wel/niet werkt )
Weet iemand of de 11-cijferige 0800 nummers met +31 geldig zijn? (En indien ja, is het dan +31800 zoals gebruikelijk - dus voorloopnul verwijderen - of +310800, zoals nu getagd is)?
Wikipedia zegt: “Een 0800-nummer is meestal alleen te bereiken vanuit het binnenland.”. Tja meestal, daar hebben we wat aan …
Op de OSM-wiki staat wel nog wat mogelijk interessants: Key:phone - OpenStreetMap Wiki (ook met de waarschuwing: This hasn’t been voted and is just a documentation of use)
Dat voorbeeld voor Frankrijk is eigenlijk precies zoals dit. Dus dan zou het phone:NL= kunnen worden en dan niet het internationale formaat met +31? Die 0800 als informatienummer is wel iets wat meerdere landen dus intern hanteren.
Voor 0800-nummers die niet vanuit het buitenland gebeld kunnen worden is +31 800 inderdaad incorrect. De tag phone moet in internationaal format worden getagd en kan dus niet. De tag phone:NL moet dan dus gebruikt worden met het 0800-nummer als waarde.
De eerdergenoemde phone:NL lijkt me dan beter dan phone:tollfree. Het is algemener (want niet alle enkel-binnenlandse nummers zijn gratis, denk aan 0900) en meer toepasselijk (want tollfree zegt niks over vanuit welk land je het wel/niet kunt bellen). Ook wordt het al veelvuldig gebruikt voor zulke nrs in Nederland zie ik.
Ik zie de relevantie van de Osmose-opmerking hier niet helemaal (mocht je een fout hebben gespot, graag daar melden), maar ik zou het persoonlijk juist ideaal vinden als Osmose (of welke QA tool dan ook) mij kon vertellen welke telefoonnummers in OSM niet of niet meer bestaan ;). Maar da’s offtopic hier.
Er is heel weinig te begrijpen aan phone:tollfree waar het voor staat, en zonder prefix waar ‘phone’ wel om vraagt. phone:NL zegt niets over wel of niet tollfree.
Op deze POIs (parkeerautomaten, vooral) staat “Voor vragen, bel <nummer A>” en “For questions, call <nummer B>”. Nummer A is het 0800 nummer, nummer B is een ander. Wordt dat dan:
phone=<nummer B>
phone:NL=<nummer A>
?
Of wordt nummer B phone:EN?
Overigens is er geen verschil in waar het nummer uitkomt.
phone:EN klopt niet, omdat dat dan om nummers te bellen vanuit Engeland (?) zou gaan, niet om nummers uit het gehele buitenland.
Correct lijkt mij dus:
phone:NL=<0800-nummer>
phone=<nummer ook voor buitenland, in internationaal format>
phone:NL kan gebruikt worden voor alle nummers die alleen vanuit Nederland te bellen zijn, dus 0800, 0900, 0909, 14, etc., niet alleen gratis nummers. phone:tollfree lijkt me vooral een manier om foutmelding in validatiesystemen te omzeilen, niet een oplossing voor dit soort nummers.
Een minibeetje feedback: bij het internationaliseren van telefoonnummers (welke bereikbaar zijn vanuit het buitenland) moet de eerste voorloopnul weggehaald worden.
Dus als je in Nederland 06 12345678 zou bellen, wordt de internationale versie +31 6 12345678.
(Soms staat dit als +31 (0) 6 12345678 opgeschreven om beide varianten tegelijk te benadrukken)
Zie ook Telefoonnummer - Wikipedia